Tips Keluarga Bahagia 3

11) Berkata-kata/menasihati anak kita pada waktu yang sesuai di dalam membentuk jiwa dan ruhaninya. Waktu yang digalakkan adalah sepeeti berikut:

  • sebelum tidur
  • semasa tidur
  • selepas tidur
  • selepas riadah
  • selepas solat
  • selepas mandi air suam

12) Memberi arahan yang jelas kepada anak-anak seperti “Nak, solat jangan ditinggalkan” dan bukannya “Nak, jadilah anak yang cemerlang”(umum).

13)Ibubapa kena imbangkan emosi keluarga, sekiranya bapa memarahi anak, si ibu perlu memujuk anak dan beri rasional kenapa ayah marah.

14) Jangan galakkan anak menjadi artis/penyanyi walaupun berbakat (tidak dijelaskan kenapa rasanya kita dah faham).

15) Elakkan dan jangan sekali-sekali menyebut perkataan yang negatif kepasa anak-anak kerana doa ibubapa adalah makbul.

16) Jangan risau anak tidak mendengar kata, tapi risaulah anak-anak melihat perbuatan kita dan mencontohinya.

17) Setiap kali balik ke rumah ucapkanlah Basmallah (3x) dan beri salam serta senyum. Pastikan suami dalam keadaan yang positif semasa pulang ke rumah walaupun penat bekerja. Kaum bapa bantulah isteri membuat kerja-kerja rumah.

18) Makan dan minumlah serta buatlah sesuatu dengan tangan kanan kerana ada 18 enzim yang baik pada tangan kanan manakala pada tangan kiri ada 81 enzim yang menjadi anti bakteria dan sesuai untuk aktiviti mencuci qubul dan dubur. (Sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kiri).

19) Amalkan membuang hadas besar dengan menyengetkan badan ke arah kiri dan memegang kepala dengan tangan kanan. Ia akan memudahkan lawas serta mengelakkan penyakit buasir.

20) Makan buah dahulu sebelum makan nasi supaya semua vitamin dalam buah tidak hilang.